Startpunt voor oma's op internet. Voor informatie, ontspanning en interactie. Met onderwerpen voor de actieve, trotse oma van nu.
Ga naar de hoofdpagina van VoorOma.nl
Ga naar 'Lekker lezen'.
Ga naar 'Reizen en uitgaan'.
Huidverzorging
Ga naar de special over afslanken.
Ga naar de special over verstandig zonnen.
Ga naar de special over gezondheid op vakantie.
Ga naar de special over natuurlijke remedies.
 
Kleinkinderen
Ga naar 'Hobbyhoek'.
Ga naar 'Tips en Trucs'.
Ga naar VoorOma's koopjeshoek.
 
 
Slaaptips :
Slapen | Informatie en tips 'Lekker slapen - en morgen gezond weer op'. Niet voor niets wordt dit vaak gezegd. Wist u dat u in uw slaap de meeste antistoffen aanmaakt - en dat een goede nachtrust vaak dan ook het beste medicijn is? VoorOma geeft u tips voor een goede nachtrust en een paar leuke 'slaapweetjes'.
  Voor het slapen gaan :
Gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
Koffie en meer dan één glas alcohol verstoren de slaap.
Vermijd angsten, spanningen en emoties (bijv. televisieprogramma's).
Een vast ritueel voor het naar bed gaan, bevordert het inslapen.
Vraag uw partner om een ontspannende massage of masseer u eenvoudig zelf. Lees VoorOma's artikel over masseren »
Met de winterdag kunt u baat hebben bij een warm (niet te heet, en niet langer dan 10 minuten) bad of voetenbad. Neem dit bad uiterlijk een uur voordat u in bed stapt.
  Slaapdrankjes :
Anijs werkt slaapbevorderend en helpt tegen onrustig dromen.
Los een anijsblokje op in een kopje melk; een theelepel honing erbij en vlak voor u gaat slapen zo heet mogelijk opdrinken.
Ook het drinken van een kopje kruidenthee kan helpen om lekker ontspannen in slaap te komen. Goede kruiden zijn kamille, lindebloesem en ijzerkruid.
Drink liever geen suiker in uw thee, dat geeft juist weer energie.
  De slaapkamer :
Om lekker te kunnen slapen is het van belang dat uw slaapkamer goed geventileerd en lekker fris is. Let er op dat het er niet tocht of te warm is. Het is ook beter dat u in een donkere kamer slaapt.
Wist u dat u ongeveer eenderde van uw leven in bed doorbengt? Zorg daarom voor een goed matras en een goed hoofdkussen dat nek en schouders ondersteunt.
Om te ontspannen helpt het om twee druppels salie- of lavendelolie op een zakdoek te sprenkelen en bij u in de buurt te leggen.
  Slaapweetjes :
Vrouwen slapen lichter dan mannen.
U hebt minder slaap nodig naarmate u ouder wordt.
Sla bevat slaapopwekkende stoffen - sla eten maakt slaperig.
De gemiddelde Nederlander gaat om 23:24 uur naar bed en staat
om 7:18 uur weer op.
De helft van de Nederlanders ouder dan dertig jaar heeft wel eens last van slaapstoornissen.
Ongeveer 30% van de bevolking tussen de 30 en 60 jaar snurkt.
Mannen snurken twee keer meer dan vrouwen.
De neiging tot slaapwandelen komt het meest voor in de jeugd.
Uit onderzoek is gebleken dat 15% van de kinderen tussen vijf en twaalf jaar tenminste één periode hebben waarin ze slaapwandelen.
Wat is Melatonine :
Slaaptips | Wat is Melatonine?
Melatonine is een stof die uw lichaam zelf aanmaakt. Midden in uw hersenen zit de pijnappelklier, niet veel groter dan een doperwt. Deze klier is verantwoordelijk voor de productie van het hormoon melatonine. Deze stof speelt een centrale rol in uw dag/nacht-ritme. Zodra het donker wordt, begint dit kliertje melatonine aan te maken, waardoor u in slaap valt.

Hoofdpagina | Lekker lezen | Kleinkinderen | Hobbyhoek | Tips en Trucs | Koopjeshoek | Sitemap

Content en adverteren
| Vrijwaring | Privacybeleid | Copyright